تکه هایی از پایان نامه راهبردهای تثبیت حدود املاک در ثبت نوین و آثار آن بر قضا زدایی
5-1-نتیجه گیری
با توضیحاتی که در سه فصل گذشته بطور مشروح درباره ثبت نوین و مقایسه آن با سیستم سنتی ثبت ارائه گردید، می توان نتیجه گرفت ثبت نوین بیشتر از طریق بکارگیری راهکارهای بهداشت حقوقی روابط حقوقی ثبت را بهداری می نماید. که این مهم زمینه بروز جرائم ثبتی از جمله جعل، کلاهبداری، انتقال مال غیر، تنظیم وصدور اسناد مالکیت معارض و ارتشاء را برای مجرمین به حداقل می رساند که بالطبع منشاء بسیاری از دعاوی مطروحه نزد مراجع قضائی و تشکیل و ورود پرونده های دعاوی ثبتی ونیز اطاله دادرسی با بکار گیری شیوه های ثبت نوین از بین خواهد رفت. با توجه به اینکه ثبت نوین هنوز دز ابتدای راه می باشد و عزم جدی سازمان ثبت و دست اندرکاران و مسئولین در اجرای کامل کاداستر مطابق با استانداردهای جهانی بلا استفاده از سیستمهای نوین قرار گرفته است، در آینده شاهدتحولی عظیم در روابط حقوقی جامعه و حذف رویه ها و پروسه های غیر ضروری خواهیم بود.
5-2-پیشنهادات
در پایان پیشنهاداتی بنابر تجربیات کسب شده طی سالها خدمت در سازمان ثبت به شرح زیر مطرح می شود. امید است این پیشنهادات بتواند هرچه بیشتر مسئولین محترم و دیگر پژوهشگران این عرصه را در بهبود روشها و سیستم های ثبت نوین با هدف حذف پروسه های زمان بر و تسریع بخشیدن به روند اعمال حقوقی ثبت یاری نماید.
v از آنجائیکه در حال حاضر کلیه مراحل صدور پاسخ استعلامات و نیز ارسال خلاصه معاملات بوسیله پورتال دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت انجام می گردد و مالکیت های جدید در بانک جامع املاک بصورت آنی ثبت می گردد، پیشنهاد می شود در باب فسخ و فک اسناد رهنی، اسناد صلح خیاری و اسناد بیع شرط و ... بستری فراهم گردد که دفترخانه اسناد رسمی پس از اعمال فسخ های مد نظر در اسناد، این قابلیت را داشته باشند که مراتب فسخ را بدون ارسال اطلاع نامه فسخ و صرفا از طریق پورتال با دستیابی به بانک جامع املاک به سامانه مزبور ارسال نمایند. که از مزیت های چشم گیر آن می توان به جلوگیری از جعل و سوء استفاده در موارد فسخ اسناد رهنی بانک ها اشاره نمود. چراکه با توجه به محدود بودن قابلیت دسترسی به بانک جامع املاک برای سایرین و دسترسی صرفا برای شخص سردفتر با توجه به مسئولیت هایی که قانون برای ایشان پیش بینی نموده می توان گفت که در عمل بحث انجام جعل که در اوراق و فسخ نامه های دستی بعضا به چشم می خورد، منتفی خواهد گردید.
v پس از آنکه سند نزد دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می گردد، سردفتر مکلف است معامله مزبور را از طریق سامانه ثبت معاملات که در اختیار دفاتر اسناد رسمی قرار گرفته است، وقوع معامله مزبور را به جهت ثبت مالکیت و یا سند تنظیمی به بانک جامع املاک ارسال نماید. واز طرفی با توجه به اینکه دریافت اوراق بهادار تنظیم اسناد که سابقا چاپ و در اختیار دفاتر قرار می گرفت، با دستور العمل صادره کان لم یکن گردیده و در حال حاضر اوراق مزبور از طریق سامانه در اختیار دفاتر قرار می گیرد، دفترخانه پس از تنظیم سند و ثبت معامله پورتالی مکلف است به جهت ثبت معامله در دفاتر دفترخانه اقدام نماید. پیشنهاد می گردد با عنایت به این موضوع که کلیه مراحل اعم از صدور پاسخ استعلام، تنظیم سند و ثبت آن که از طریق پورتال صورت می گیرد، واز سویی دیگر ترتیب تنظیم اسناد نیز با شماره های مشخص و پی در پی می باشد، دفاتر این قابلیت را داشته باشند که پس از ثبت معامله در پورتال سابقه ای از سند پورتالی تنظیم شده را به جهت تکمیل سوابق دفتر اسناد نزد خود نگهداری و پس از مدتی نسبت به حفظ و نگهداری سوابق مزبور به نحوی که امکان استفاده از آن بعنوان یک دفتر و جود داشته باشد به ترتیب شماره اسناد صادره اقدام و بدین نحو یکی از پروسه های زمانبر تنظیم اسناد که لازمه صرف هزینه و وقت و بکارگیری نیروی انسانی بعنوان ثبات می باشد حذف خواهد گردید.
v با توجه به اینکه بازرسی دفاتر اسناد رسمی د رحال حاضر مطابق با نمونه فرمهای ارسالی از سوی بازرسی سازمان ثبت به ادارات کل توابع سازمان توسط واحدهای بازرسی مستقر انجام می گیرد. و به لحاظ چگونگی بازرسی ها عمدتا بر شیوه بازرسی شکلی و نه ماهوی مطابق با ثبت سنتی استوار است. پیشنهاد می گردد دفاتر اسناد رسمی در بدو امر نسبت به اسکن مدارک هویتی مراجعه کنندگان و متعاملین، مدارک مالکیتی ابرازی از سوی معاملین که مستند تنظیم اسناد می باشد اقدام و تمهیدی اندیشه شود که بازرسی اداره ثبت امکان رویت و بررسی کلیه اسناد رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی را با استفاده از سیستم دارا بوده و در بررسی هر یک از اسناد توسط سیستم بتوانند به کلیه مدارک و مستندات تنظیم سند توسط دفترخانه دسترسی داشته و با ایجاد این رویه عملا مراجعه حضوری بازرسین ثبت به دفاتر اسناد رسمی و رفت و آمدهای پر هزینه اداری آنان در این رابطه به حداقل کاهش خواهد یافت.
v یکی از چالشهای پیش روی دفاتر اسناد رسمی احرازهویت متعاملین واحراز سمت آنان در تنظیم اسناد می باشد از آنجائیکه بعضا مشاهده می گردد اسناد هویتی جعلی در تنظیم اسناد ارائه گردیده و باعث تنظیم اسناد مالکیتی خلاف واقع و جعلی گردیده است. پیشنهاد می گردد سامانه دفاتر اسناد رسمی به سامانه سازمان ثبت احوال کشور متصل که به جهت احراز هویت گام بزرگی برای جلو گیری از بروز خطاو اشتباه در تنظیم اسناد برداشته خواهد شده من باب مثال می دانیم که در اسناد وکالت با فوت هر یک از وکیل یا موکل سند وکالت باطل و بی اعتبار خواهد گردید، حال چنانچه متقاضی با استناد سند وکالت قصد تنظیم معامله ای به نام خود یا هر شخص دیگری را در حدود اختیارات مصرح در وکالتنامه داشته باشد و وکیل موصوف فوت نموده باشد با استفاده از سامانه مزبور سر دفتر براحتی خواهد توانست نسبت به احراز فوت از سامانه ثبت احوال اقدام و بالطبع از تنظیم سند به استناد وکالتنامه باطله خودداری نماید.
v در تظیم اسناد وکالت نزد دفاتراسناد رسمی که موضوع وکالت مال غیر منقول باشد اخذ استعلام از واحد ثبتی الزام نمی باشد و بعضا مشاهده می گردد پلاک ثبتی که نزد ثبت بنا به دستورمراجع ذیصلاح بازداشت گردیده است در دفتر خانه اسناد رسمی موضوع انتقال وکالتی قرارگرفته و از طرفی با توجه به زمانبر بودن بحث تنظیم اسناد قطعی قشر وسیعی از جامعه مراودات حقوقی خود را در باب املاک با تنظیم اسناد وکالت به انجام می رسانند. پیشنهاد می گردد با توجه به عدم لزوم اخذ استعلام دراسناد وکالتی چنانچه پلاک ثبتی دارای بازداشت می باشد تمهیدی اتخاذ گردد که موضوع بازداشت پلاکهای ثبتی از طریق سامانه به اطلاع دفترخانه برسد که متعاقبا چنانچه موضوع وکالت ملک بازداشت شده ای باشد از تنظیم سند وکالت در باب آن ملک خودداری گردد.
v لزوم بازنگری مجموع بخشنامه ها و قوانین ثبتی و بروزآوری آنها از دیگر الزامات مطابق با ثبت نوین میباشد، من باب مثال در باب انتقال املاک دارای سند المثنی ویا املاک اصطلاحا ورثه ای (مالک فوت نموده است) اخذ استعلام از دایره املاک بازداشتی ودفتراملاک توسط دفاتر اسناد رسمی الزام می باشد با توجه به اینکه سامانه الکترونیک پاسخ استعلامات اطلاعات بانک جامع املاک را به جهت صدور پاسخ استعلام به دفتر خانه ارسال می دارد پیشنهاد میگردد املاک موضوع انتقالات فوق صرفا با اخذ یک استعلام از واحد ثبتی مورد انتقال قرار گیرند و از انجام کار های موازی بین دوایر ثبت پرهیز گردد.
v با توجه به سیستمی شدن ثبت و عدم تمهید موضوع اوراق پرونده های ثبتی پیشنهاد می گردد به جهت پرونده های ثبتی پس از مشخص نمودن پرونده ها و جداسازی املاک ثبت شده و املاک در جریان ثبت در بایگانی ادارات ثبت نسبت به تعریف بارکد، بنا به صفحه و دفتر املاک جهت پرونده های املاک ثبت شده ونیز تعیین بارکد مشخص پرونده هرپلاک ثبتی درجریان ثبت اقدام گردد، ازطرفی باتعبیه دستگاه بارکدخوان نزد بایگان ادارات ورود وخروج در پرونده ثبتی به توسط نشانگر بارکد توسط بایگان در سیستم ثبت خواهد گردید که به جهت جلوگیری ار مفقودی پرونده های ثبتی نقش مهمی خواهد داشت و از طرفی زمانی که اوراق هر پرونده ثبتی دارای بارکد مشخص باشند امکان کسر یا ضمیمه نمودن اوراق پرونده وجود نخواهد داشت، ضمنا چنانچه پس از این مرحله اوراق ناضبط دیگری پیدا گردید قابل تشخیص خواهد بود که اوراق مزبور متعلق به چه پرونده ثبتی می باشد.
v با توجه به این موضوع که بنگاه های املاک بعنوان واسط و دلال ایفای وظیفه می نمایند ولی در عمل اقدام به تنظیم مبایعه نامه های اصحاب معامله می نمایند پیشنهاد می گردد اخذ تنظیم مبایعه نامه های اصحاب معامله به سران دفاتر اسناد رسمی واگذار گردد تا امنیت حقوقی بیشتری را در باب معاملا ت شاهد باشیم.
فهرست منابع و مواخذ
قران مجید
آیین نامه اجرایی ماده 120 قانون ثبت اسناد و املاک
آیین نامه اجرایی ماده 140قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
آیین نامه قانون افراز و فروش اموال مشاع
آیین نامه قانون ثبت
آییننامهکاداستر
آدابی– حمیدرضا– ثبتاملاکدرایران– انتشاراتکتابخانهگنجدانش– 1379
ابهری – حمید-قانون ثبت اسناد واملاک – انتشارات مجد-1387
اصغرزاده بناب– مصطفی– دعاوی واعتراضات ثبتی مربوط به املاک– انتشارات مجد– 1390
امامی – حسن – شرح قانون ثبت اسناد واملاک کشور – انتشارات کانون کتاب -1320
بهرامی – بهرام – اجرای مفاد اسناد رسمی – انتشارات نگاه بینه 1386
پورسلی مبناب– جلیل-بررسی حقوقی ونحوه تفکیک وافرازاملاک اراضی وباغات– انتشارات آثاراندیشه– 1385
تفکریان – محمود – حقوق ثبت املاک – انتشارات نگاه بینه – 1386
تفکریان– محمود– حقوق ثبت اسناد رسمی – انتشارات نگاه بینه– 1385
تفکریان – محمود- نقش هیات نظارت و شورای عالی ثبت – مجله کانون سردفتران ودفتریاران 1381
جعفری لنگرودی –محمدجعفر-حقوق ثبت –انتشارات حقوق دان – دانش نگار 1384
جعفری لنگرودی – محمدجعفر- ترمینولوژی حقوق- انتشارات ابن سینا- 1355
جهانگیر – منصور- مجموعه قوانین و مقررات ثبتی – انتشارات دیدار1382
حجتی اشرفی –غلامرضا-مجموعه قوانین و مقررات ثبتی – انتشارات گنج دانش 1387
حقیقت – علی – ثبت املاک در ایران –انتشارات گنج دانش 1370
حمیتی واقف- احمد علی – حقوق ثبت – انتشارات حقوق دان – دانش نگار 1384
حمیتی واقف – احمد علی – حقوق ثبت اسناد واملاک- نشر حقوقدان -1381
رستمی بوکانی – علی – حل مشکلات ثبتی(املاک) – انتشارات ققنوس – 1383
رستمیبوکانی– علی– مسائل ثبتی اسناد و املاک – انتشاراتققنوس– 1384
سازمان ثبت اسنادواملاک–مجموع مقالات همایش نکوداشت یکصدمین سال تاسیس سازمان ثبت اسنادواملاک کشور–نقش سر دفتر در توسعه نظم حقوقی کشور – گیلدا کی سان دخت - 1390
سیداحمدباختر- مسعودرئیسی-حقوق ثبت – نشر خط سوم -1383
شهری –غلامرضا- حقوق ثبت – انتشارات جهاد دانشگاهی -1386
شهری – غلامرضا – حقوق ثبت اسناد واملاک – انتشارات جهاد دانشگاهی -1381
صالحی – علی – حقوق ثبت اسناد و املاک در ایران – موسسه فرهنگی شرق -1375
عباسی داکانی – خسرو – حقوق ثبت اسناد – انتشارات میزان – 1387
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قانون امور حسبی
قانون اصلاح پاره ای از مواد قانون دفاتراسناد رسمی وکانون سردفتران ودفتریاران
قانون اصلاح مواد 1و2و3 قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت
قانون افراز و فروش اموال مشاع
قانون ثبت اسنادو املاک کشور
قانون رابطه موجر ومستاجر
قانون دفاتراسناد رسمی وکانون سردفتران ودفتریاران
قانون شهرداری های مصوب 1345
قانون مراتع و جنگلها
قانون متمم ثبت اسناد و املاک
قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران
کاتوزیان –ناصر- حقوق مدنی وقایع حقوقی – انتشارات گنج دانش -1381
کاتوزیان –ناصر-قانون مدنی در نظم حقوق کنونی – نشر دادگستر- 1380
مجلی تخصصی الهیات و حقوق- شماره 19 – بهار 1385
مصلحی –مهرداد –فرهنگ حقوقی انتشارات قلم - 1384
میرزایی- علیرضا–قانونثبتدرنظمحقوقکنونی- انتشاراتبهنامی- 1387
میرزایی – علیرضا – حقوق ثبت کاربردی – انتشارات بهنامی - 1385
مجموع بخشنامه های ثبتی
نجفی –ایرج – حقوق ثبت انتشارات نگاه بینه -1383
Abstract
Up to now , the process of registration , such as estate registration or registring in notary public’s offices and official do cument notary offices , fias been done in traditiona manners.
This traditional system would result in too many judi cial cases in judicial authorities.
Recently , KADASTR system and modern registration system is established .
The good of this thesis is to study the positive effects of this new system in notary offices and its in fluence on reduction of the number of judicial cases which has got registration process sources.
The subject of estate and ownership has been making problems in all countries since long time ago and law suits among people which has the source of estate owner ship have been one of the most difficult cases in judicial authorities.
Necessity of preventing such cases or reducing it to minimum , has encouraged all countries to reach to this goal by using a new system toward producing a program which lead to the goal.
In our country a compre hend sive system called Kadaster is programmed which its execution , according to element 156 of registration law , is to be done with do cuments notary organization , and due to lack of facilities its execution is delaged get .
Kadaster is a system which collect and save estate plans from all around the country according to technical standards and with the ability of up dating present them to different users.
They insert estate in formation with this system in to kadaster.
With performance of this new system in notary public’s offices there is no need to send dealing summary in hand–operated manner and all information needed for composing documents are avalable in notary organization portal.
Inquiry for non – detention estates is possible in this holistic system .
Doing all of mentioned processes in different fields will increase the speed and security and decrease the expenses imposed on notary offices .
Key word : estate limits , kadaster judiciary elimination , modern registration , notary offices , notary public’s offices .
در این پست فقط تکه ای از این پایان نامه درج شده
برای متن کامل می توانید به سایت ارشدها مراجعه کنید
www.arshadha.ir
- ۹۵/۰۴/۳۰