الف) پیشنهادهای نظری
- پیشنهاد میشود این پژوهش در شهرها و استانهای دیگر و مقاطع تحصیلی دیگر و با فرهنگهای مختلف نیز انجام گیرد تا بتوان از این طریق قابلیت تعمیم نتایج تحقیق را افزایش داد.
- چون این پژوهش فقط روی دانشجویان مقطع کارشناسی انجام گرفته است، پیشنهاد میشود پژوهشگران بعدی جهت تعمیمپذیری یافته های این پژوهش، این موضوع را در مقاطع تحصیلی، رشته های مختلف و یا در نمونه های پسر مورد بررسی قرار دهند.
- داده های مطالعه حاضر با بهره گرفتن از ابزارهای خودگزارش دهی به دست آمده است، پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده از روش های دیگر هم برای داده ها استفاده شود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
- پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده اطلاعات مربوط به وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانشجویان، وضعیت آموزشی و امکانات دانشگاهی نیز در نظر گرفته شود.
ب) پیشنهادهای کاربردی
- در این پژوهش به اثر یکی از مهم ترین ویژگی های فردی شخصیتی افراد توجه شده است. بنابراین، معلمان و مربیان و اساتید بایستی به اهمیت سبک های یادگیری مختلف افراد پی ببرند و تا آنجا که شرایط و موقعیت زمانی و مکانی اجازه می دهد آموزش را بر اساس سبک های مختلف یادگیری اجرا کنند.
- با توجه به نتایج این پژوهش، به معلمان پیشنهاد میشود، به منظور پیشگیری از کاهش عملکرد تحصیلی دانشآموزان، آموزش را فقط به شیوهی یادگیری خاصی اختصاص ندهند.
- به هیجان های دانشجویان و دانش آموزان و انگیزه آنها برای یادگیری که می توانند از سبک یادگیری آنها نشأت بگیرد توجه شود
- برنامه ریزان می توانند با شناسایی ارتباط بین هوش هیجانی و انگیزهی پیشرفت دانشجویان و دانش آموزان با سبک های یادگیری آنها، برنامه ریزی تحصیلی مناسب و پرباری تهیه نمایند.
خلاصه پژوهش
پژوهش حاضر به منظور مقایسهی دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت در شهر اهواز انجام شد. در این پژوهش ۶ فرضیه: ۱- بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت تفاوت معنیداری وجود دارد. ۲- بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ انگیزه پیشرفت تفاوت معنیداری وجود دارد. ۳- بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ هوش هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد. ۴- بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ مؤلفه ابراز هیجانی تفاوت وجود دارد. ۵- بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ مؤلفه تنظیم هیجانی تفاوت وجود دارد. ۶- بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ مؤلفه بهره برداری هیجانی تفاوت وجود دارد، ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهی آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پسر هلال احمر شهر اهواز بود که در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعهی آماری، نمونهای به تعداد ۲۰۰ نفر با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسش نامه انگیزه پیشرفت هرمنس، پرسشنامه خود – گزارشی هوش هیجانی شات و پرسش نامه سبک های یادگیری کلب استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشجویان با سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت تفاوت معنیداری وجود دارد. به علاوه، نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانشجویان با سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ انگیزه پیشرفت تفاوت معنیداری وجود دارد (۲۱۴/۴ =F و۰۰۷/۰=P). همچنین تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانشجویان با سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ هوش هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد (۸۱۶/۲۳۸ =F و ۰۰۵/۰=P). و نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشجویان با سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ مؤلفه های هوش هیجانی (تنظیم هیجانی و بهره برداری از هیجان و ارزیابی و ابراز هیجان) تفاوت معنیداری وجود دارد. به علاوه، نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانشجویان با سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ ابراز هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد (۹۵۴/۲۵ =F و۰۰۱/۰=P). همچنین تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانشجویان با سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ تنظیم هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد (۶۹۰/۱۲۶ =F و ۰۰۱/۰=P). در نهایت تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانشجویان با سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ بهره برداری هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد (۴۲۴/۱۵۵۷ =F و ۰۰۱/۰=P).
منابع
فارسی
- ۹۹/۱۲/۱۸