۲-۱-۶- تقسیم بندی فرسودگی شغلی ۱۷
۲-۱-۷- مراحل فرسودگی شغلی ۱۷
۲-۱-۸- گروه های در معرض ابتلاء به فرسودگی شغلی ۱۸
۲-۱-۹- مشاغل در معرض تهدید. ۱۹
۲-۱-۱۰- نظریه های فرسودگی شغلی ۱۹
۲-۱-۱۱- فرسودگی شغلی و مدیریت زمان. ۲۰
۲-۱-۱۲- روش های پیشگیری و درمان فرسودگی شغلی ۲۰
۲-۱-۱۳- سنجش فرسودگی شغلی ۲۱
۲-۲- تنیدگی شغلی ۲۲
۲-۲-۱- تنیدگی چیست؟. ۲۲
۲-۲-۳- نشانگان سازگاری عمومی ۲۳
۲-۲-۴- تعاریف. ۲۳
۲-۲-۵- تاثیرهای تنیدگی (استرس) ۲۵
۲-۲-۶- تنیدگی ناشی از شغل. ۲۶
۲-۲-۷- متغیرهای تشدید کننده تنیدگی ۲۷
۲-۲-۸- تنیدگی شغلی معلمان. ۲۷
۲-۲-۹- منابع شایع تنیدگی در معلمان. ۲۸
۲-۲-۱۰- نشانه های رایج تنیدگی ۲۹
۲-۲-۱۱- عواملی که موجب تنیدگی شغلی می شوند. ۳۰
۲-۲-۱۲- چه چیز آغازگر تنیدگی است؟. ۳۱
۲-۳- سرسختی روانشناختی ۳۳
۲-۳-۱- تعریف سرسختی روانشناختی ۳۳
۲-۳-۲ – مؤلفه های سرسختی روانشناختی ۳۴
۲-۳-۳- نظریه های زیربنایی سرسختی روان شناختی ۳۵
۲-۳-۴- همبسته های سرسختی روانشناختی ۳۵
۲-۳-۵- سرسختی روان شناختی و خود شکوفایی ۳۷
۲-۳-۶- ویژگی های افراد سرسخت ۳۷
۲-۳-۷- اهمیت سرسختی روان شناختی ۳۸
۲-۴- خودکارآمدی ۳۹
۲-۴-۱- تعریف خودکارآمدی ۳۹
۲-۴-۲-ابعاد باورهای خودکارآمدی ادراک شده : ۴۰
۲-۴-۳- منابع باورهای خودکارآمدی ۴۱
۲-۴-۴- ارتقای باورهای خود کارآمدی ۴۲
۲-۴-۵- فرایندهای واسطه خودکارآمدی ۴۳
۲-۴-۶- باورهای خودکارآمدی از طریق این تعیین کننده های زیر بر رفتار انسان اثر می گذارد : ۴۶
۲-۴-۷- کاربرد نظریه خودکارآمدی شغلی در رفتار شغلی ۴۸
۲-۴-۸- بهبود خودکارآمدی ۴۹
۲-۵- پیشینه پژوهش. ۴۹
۲-۵-۱- پیشینه داخلی : ۴۹
۲-۵-۲-پیشینه خارجی ۵۳
فصل سوم : روش پژوهش
۱-۳ روش پژوهش :۵۷
۲-۳معرفی متغیرها:۵۷
۳-۳ جامعه آماری:۵۷
۴-۳ نمونه و روش نمونه گیری: ۵۷
۳-۵-ابزار پژوهش : ۵۸
۳-۶-روش اجرای پژوهش : ۶۱
۳-۷- روش تجربه و تحلیل داده ها: ۶۱
فصل چهارم : یافته های پژوهش
الف) یافته های توصیفی ۶۳
ب) یافته های استنباطی .۶۷
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱- بحث و نتیجه گیری ۷۳
۵-۲- محدودیت ها ۷۶
۵-۳- پیشنهادات ۷۷
۵-۳-۱- پیشنهادهای پژوهشی ۷۷
۵-۳-۲- پیشنهادهای کاربردی ۷۷
فهرست منابع. ۷۸
پیوست ۹۱
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول ۲-۱- نشانه های رایج فشار روانی در کار ۳۰
جدول ۳-۱- محاسبه آلفای کرونباخ پرسشنامه سرسختی و خرده مقیاس ها به تفکیک جنسیت .۵۹
جدول ۳-۲ پایایی مقیاس خودکارآمدی معلم (اسچانن، موران و وولفولک ، ۲۰۰۱) .۶۰
جدول۴- ۱- میانگین و انحراف معیار سن آزمودنی ها ۶۳
جدول۴- ۲- میانگین و انحراف معیار خودکارآمدی و مولفه های آن در آزمودنیها ۶۳
جدول ۴-۳- وضعیت تحصیلات ۶۴
جدول ۴-۴- میانگین و انحراف معیار فرسودگی شغلی و مولفه های آن (مسخ شخصیت،کفایت شخصی،خستگی)در آزمودنی ها ۶۴
جدول ۴-۵- میانگین و انحراف معیار تنیدگی شغلی ومولفه های آن( روابط بین فردی ، شرایط فیزیکی و علاقه به کار)درآزمودنی ها ۶۵
جدول۴- ۶- وضعیت تاهل. ۶۵
جدول ۴-۷- میانگین و انحراف معیار متغیر سرسختی روانشناختی ومولفه های آن( مبارزه طلبی، تعهد، کنترل) ۶۶
جدول ۴- ۸ همبستگی بین تنیدگی شغلی و مولفه های آن (روابط بین فردی، شرایط فیزیکی و علاقمندی به کار) با فرسودگی شغلی( مسخ شخصیت، کفایت شخصی، خستگی) ۶۷
جدول ۴-۹ همبستگی بین سر سختی روانشناختی و مولفه های آن (مبارزه طلبی ، تعهد و کنترل) با فرسودگی شغلی( مسخ شخصیت، کفایت اجتماعی، خستگی) ۶۸
جدول ۴-۱۰ همبستگی بین خودکارآمدی( درگیر کردن فراگیر، روش های تدریس و مدیریت کلاس) و فرسودگی شغلی(مسخ شخصیت، کفایت شخصی، خستگی) ۶۹
جدول ۴-۱۱ خلاصه نتایج رگرسیون به شیوه همزمان برای بررسی پیش بینی بینی فرسودگی شغلی توسط متغیرهای استرس شغلی، سرسختی و خودکارآمدی ۷۰
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید. |
جدول ۴-۱۲ جدول ضرایب متغیرها ۷۱
فهرست اشکال
عنوان شماره صفحه
شکل ۲-۱ نشانگان سازگاری عمومی۲۳
شکل ۲-۲- مراحل تنیدگی شغلی ۳۱
شکل ۲-۳ یک مدل از تنیدگی شغلی معلم ۳۲
شکل ۲-۴ مدل برانگیزاننده های شناختی براساس اهداف، انتظارات و اسناد ۴۴
چکیده
هدف پژوهش حاضربررسی رابطه بین تنیدگی شغلی،سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی با فرسودگی شغلی در معلمان می باشد.این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و شیوه اجرای آن همبستگی است.جامعه آماری پژوهش حاضر راکلیه معلمان زن آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تشکیل می دهد ونمونه شامل ۲۰۰ نفر از معلمان زن پایه ابتدایی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه می باشد که با بهره گرفتن از نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده اند.پرسشنامه های استفاده شده در این پژوهش عبارتند از:پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش،سرسختی روانشناختی کوباسا،خودکارآمدی معلم اسچانن – موران و استرس شغلی فیلیپ ال-رایس.فرضیه ها با کمک نرم افزارآماری spss و با استفاره از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به صورت همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها نشانگر این است که با افزایش تنیدگی شغلی،فرسودگی شغلی افزایش یافته و بالعکس و همچنین با افزایش سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی، فرسودگی کاهش یافته و بالعکس.پس می توان چنین نتیجه گرفت که بین هر سه متغیرتنیدگی شغلی،سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی با فرسودگی شغلی در معلمان رابطه معنا دار وجود دارد.
واژگان کلیدی : تنیدگی شغلی،سرسختی روانشناختی،خودکارآمدی،فرسودگی شغلی،معلمان
فصل یکم:
- ۹۹/۰۹/۰۸