۲-۳-۱ اصل توحید. ۱۳
۲-۳-۲ اصل نبوت. ۱۳
۲-۳-۳ اصل معاد. ۱۴
۲-۴ دیدگاه های روانشناسان غربی در مورد مذهب. ۱۵
۲-۵ مذهب و نوجوانی ۲۱
۲-۶ مذهب به عنوان عامل پیشگیری ۲۳
۲-۷ ضرورت نگرش مذهبی ۲۴
۲-۸ مزایای نگرش مذهبی ۲۵
۲-۸-۱ خوش بینی ۲۵
۲-۸-۲ توکل ۲۵
۲-۸-۳ تسلیم در برابر اراده الهی ۲۷
۲-۸-۴ شادکامی ۲۷
۲-۹ دین و سلامت روان. ۲۸
۲-۱۰ سلامت روان. ۲۹
۲-۱۱ مفهوم سلامت روان. ۲۹
۲-۱۲ تاریخچه سلامت روان. ۳۱
۲-۱۳ اهمیت سلامت روان. ۳۲
۲-۱۴ جنبه های مختلف سلامت روان. ۳۲
۲-۱۴-۱ بهزیستی روانی ۳۲
۲-۱۴-۲ فقدان یک اختلال روانی ۳۴
۲-۱۴-۳ ملاحظات فرهنگی و مذهبی ۳۴
۲-۱۵ مولفه های مثبت در سلامت روانی ۳۵
۲-۱۶ سلامت روان از دیدگاه روان شناسان. ۳۵
۲-۱۷ دین و دینداری ۴۷
۲-۱۸ تعریف دین ۴۷
۲-۱۹ تعهد دینی ۵۰
۲-۲۰ بعد اعتقادی ۵۰
۲-۲۱ بعد اخلاقی ۵۰
۲-۲۲ پیشینه های پژوهشی ۵۱
۳-۱طرح پژوهش. ۵۷
۳-۲معرفی متغیر ها ۵۷
۳-۳ جامعه ی آماری ۵۷
۳-۴ نمونه و روش نمونه گیری ۵۷
۳-۵ ابزار پژوهش. ۵۷
۳-۵-۱ پرسشنامه سلامت روانی (GHQ-28 ) گلدبرگ : ۵۷
۳-۶ اعتبار و پایایی پرسش نامه. ۵۸
۳-۷ اعتبار و پایی ابزار ها : ۵۹
۳-۷-۱ شواهد مربوط به اعتبار GHQ 59
۳-۸ پرسشنامه نگرش مذهبی براهنی (گلریز و براهنی، ۱۳۵۳): ۵۹
۳-۹ شیوه اجرا ۶۰
فصل چهارم. ۶۱
تجزیه و تحلیل دادهها ۶۱
۴-۱ روش تجزیه و تحلیل داده ها ۶۲
۴-۲ یافته های توصیفی ۶۲
۴-۳ یافته های استنباطی ۶۳
فصل پنجم. ۶۷
بحث و نتیجهگیری ۶۷
۵-۱ بحث و تفسیر نتایج ۶۸
۵-۲ محدودیت های پژوهش. ۷۲
۵-۳ پیشنهادات پژوهشی ۷۳
منابع. ۷۴
ضمائم. ۷۸
فهرست جداول
جدول ۴-۱ میانگین و انحراف معیار متغیرهای سلامت روان و مولفه های آن ( اختلال افسردگی، عملکرد اجتماعی، اضطراب و نشان های جسمانی) ۶۲
جدول ۴-۲ میانگین و انحراف معیار متغیر نگرش مذهبی۶۳
جدول ۴-۳ ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و سلامت روان دانش آموزان.۶۳
جدول ۴-۴ ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و نشانه های جسمانی دانش آموزان.۶۴
جدول ۴-۵ ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشآموزان۶۴
جدول ۴-۶ ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشآموزان.۶۵
جدول ۴-۷ ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و اختلال در عملکرد افسردگی دانشآموزان۶۶
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی دینداری با سلامت روان بود. مشارکت کنندگان در پژوهش ۳۶۰نوجـوان دختر که به روش تصادفی چند مرحله ای از میان دانـش آمـوزان ۱۶ تـا ۱۸ سـاله ی شـهر کرمانشاه انتخاب شدند و به پرسشنامه های مقیاس سنجش دینداری و سلامت عمومی پاسخ دادند. داده ها به کمک ضـریب همبستگی پیرسون گام به گام تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که بین دینـداری و سلامت عمومی روابط منفی و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که بـین مؤلفـه هـای نگرش مذهبی با ، نشانه های جسمانی ، کارکرد اجتماعی ،علائم اضطرابی و علائم افسردگی با مؤلفه های سلامت عمومی رابطـه ی منفی و معناداری وجود دارد. همبستگی پیرسون گام به گام نشان داد که مؤلفه های نگرش مذهبی ، به ترتیب پیش بینی کننده ی سلامت عمومی می باشند. ارتباط بین مؤلفه های دینداری با مؤلفه های سلامت عمـومی نشانگر تأثیرگذاری دینداری بر جنبه های مختلف سلامت عمومی نوجوانان دارد و دینداری می تواند یک عامـل مهم درشکل گیری سلامت عمومی باشد.
کلید واژه: دینداری، نگرش مذهبی ، سلامت روان، نوجوانان
فصل یکم
مقدمهپژوهش
۱-۱ مقدمه
مذهب تجلی خواست روحی بشر است ونگرش مذهبی نیزشکل دادن وقالب ساختن برای آن حقیقت وتجلی خاطری است که درعمق خاطرات انسان وجود دارد. انسان ممکن نیست
- ۹۹/۰۹/۰۸