عنوان صفحه
۱-۱۴ : روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۱
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
مقدمه ۱۳
۲-۱: مشتری و مشتری مداری . ۱۴
۲-۱-۱ : مفهوم مشتری ۱۴
۲-۱-۲: تعریف مشتری ۱۶
۲-۱-۳ : رضایت مشتری چیست ؟ ۱۷
۲-۱-۴: سابقه تاریخی و ضرورت مشتری مداری ۱۷
۲-۱-۵ : تعاریف مشتری مداری ۱۸
۲-۱-۶ : ویژگیهای سازمان مشتری مدار ۱۹
۲-۱-۷ : اصول طلایی مشتری مداری ۲۰
۲-۱-۸: تکریم مردم لازمه فرایند ارائه خدمات بانکی ۲۲
۲-۱-۹: اهمیت مشتری و مشتری مداری در نظام بانکی ۲۲
۲-۱-۱۰ : استراتژی مهم مشتری مداری ۲۴
۲-۱-۱۱ : توجه به مشتری مداری ۲۶
عنوان صفحه
۲-۱-۱۲ : کسب رضایت مشتری مهمترین اصل بازاریابی است ۲۷
۲-۱-۱۳ : مشتری مداری تضمینی برای کسب و کار ۲۸
برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت pipaf.ir مراجعه نمایید. |
۲-۱-۱۴ : جایگاه مشتری مداری در فرهنگ بانکی ایران ۲۹
۲-۲-: روش های ارزیابی سنجش رضایت مندی مشتریان ۳۰
۲-۳: مدل تعالی سازمانی ۳۹
۲-۳-۱: تاریخچه مدل تعالی سازمانی ۳۹
۲-۳-۲: تعریف تعالی سازمانی ۳۹
۲-۳-۳ : مفاهیم بنیادین مطرح در مدل تعالی سازمانی ۴۰
۲-۳-۴: معیارهای مدل تعالی سازمانی ۴۱
۲-۳-۵ :مدل بومی شده تعالی سازمانی برای سازمانهای ایرانی ۴۴
۲-۳-۶ : نقاط ضعف مدل EFQM ۴۶
۲-۳-۷ مدل تعالی سازمانی در ایران ۴۷
۲-۳-۸- دلایل انتخاب مدل تعالی سازمانی در ایران ۴۷
فصل سوم : روش تحقیق
۳-۱: نوع پژوهش ۵۲
عنوان صفحه
۳-۲: جامعه آماری ۵۲
۳-۳: روش نمونه گیری و حجم نمونه ۵۲
۳-۴: ابزار و روش گردآوری اطلاعات ۵۴
۳-۴-۱ : پرسشنامه ۵۴
۳-۴-۱-۱ : طراحی پرسشنامه ۵۵
۳-۴-۱-۲: بررسی مقدماتی پرسشنامه ۵۷
۳-۴-۱-۳: روایی و پایایی ۵۸
۳-۴-۲: مطالعات کتابخانه ای ۶۰
۳-۵: تحلیل داده های پرسشنامه ۶۰
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
۴-۱: ویژگی عمومی پاسخ دهندگان ۶۵
۴-۲ : آزمون فرضیه های پژوهش و تحلیل شکاف ۶۷
۴-۲-۱ :آزمون نرمال بودن داده ها ۶۷
۴-۲-۲: تحلیل عامل تاییدی مقیاس مورد استفاده ۶۹
۴-۲-۳: آزمون t تک نمونه ۷۲
۴-۲-۴: آزمون فرضیه ها با بهره گرفتن از t زوجی ۷۴
عنوان صفحه
۴-۳: یافته های جانبی پژوهش ۷۶
۴-۳-۱:اختلاف دیدگاه بر اساس جنسیت ۷۶
۴-۳-۲-: سن ۷۷
۴-۳-۳- مدرک تحصیلی ۷۸
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱: نتیجه گیری ۸۲
۵-۱-۱: نتایج تحلیلی . ۸۲
۵-۱-۱-۱: تحلیل نتایج آزمون فرضیه فرعی اول ۸۳
۵-۱-۱-۲: تحلیل نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم ۸۳
۵-۱-۱-۳: تحلیل نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم ۸۳
۵-۱-۱-۴: تحلیل نتایج آزمون فرضیه فرعی چهارم ۸۳
۵-۱-۱-۵: تحلیل نتایج آزمون فرضیه اصلی ۸۳
۵-۲: پیشنهادها ۸۴
۵-۲-۱ : پیشنهادهای کاربردی ۸۴
۵-۲-۲: پیشنهادی پژوهشی ۸۵
۵-۳: محدودیتهای تحقیق ۸۵
عنوان صفحه
فهرست منابع فارسی ۸۷
فهرست منابع انگلیسی ۸۹
چکیده :
امروزه بسیاری از سازمانها ، مشتری محوری را جایگزین محصول محوری قرار داده اند و برای رضایت خاطر مشتریان ، در جهت ارتقاء سطح کیفی کالا و خدمات خود تلاش می نمایند . سازمان های متعالی جایگاه خاصی برای مشتریان قائل هستند و توجه به نیازهای مشتریان و نیز وفادارسازی آنها را در برنامه های خود می گنجانند . ورود مشتریان جدید به بانک مسکن پس از اجرای طرح مسکن مهر و ایجاد یک موقعیت عالی و منحصر بفرد و لزوم آگاهی از میزان رضایت آنها از یک طرف و تضاد میان سیاستها و رویههای حاکم بر بانک و بحث رضایت مشتریان از طرف دیگر زیربنای تفکر اولیه انجام این تحقیق است .هدف از این تحقیق تعیین میزان مشتری محور بودن شعب منتخب بانک مسکن استان مرکزی است. در این پژوهش از معیار نتایج مشتریان در مدل تعالی سازمانی EFQM استفاده شده و دارای یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان شعب منتخب (درجه ۱ الی۴ ) بانک مسکن تحت پوشش مدیریت استان مرکزی و نمونه آماری ، بر اساس رابطه کوکران ۳۸۴ نفر از مشتریان می باشند که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری گروهی انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق ، پرسشنامه بوده که شامل ۲۴ سوال می باشد و برای برآورد پایایی آن ، از آزمون آلفای کرانباخ استفاده شده ، که مقدار آن ۸۲۵۶/۰ بدست آمد. مقدار این آماره نشان میدهد که اولاً سوالات پرسشنامه همبستگی بالائی با یکدیگر دارند و ثانیاً پرسشنامه تحقیق ، از پایائی بالایی برخوردار میباشد. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری بدست آمده از پرسشنامه های جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است بدین ترتیب که برای طبقه بندی ، تلخیص و تفسیر داده های آماری از روش های آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف[۱] ، برای آزمون فرضیه ها از آزمون t تک نمونه و t زوجی (وابسته) استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین مشتری محور بودن شعب منتخب بانک مسکن مدیریت استان مرکزی در وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد.
واژگان کلیدی : مدل تعالی سازمانی[۲]، مشتری [۳]، مشتری مداری[۴]، کیفیت خدمات[۵]
۱-۱ : شرح و بیان مسئله پژوهشی:
در عصر حاضر در سازمانها ، حرف اول و آخر را مشتری می زند و آنها را وادار به تغییر و تحول در ارائه محصولات و خدمات می نماید چرا که یک دم غفلت از انتظارات و خواسته های مشتری صدمات جبران ناپذیری را در عرصه رقابت سازمان بوجود خواهد آورد. از نگاه مشتری، سازمان متعالی سازمانی است که به صورت پیوسته به رضایتمندی مشتری بیندیشد، از او نظرخواهی کند و نظرات او را تامین نماید. در ادبیات مدیریت، امروزه از مشتری به عناوینی مختلفی همچون شریک، سود، سرمایه و رئیس نامبرده شده است و نتایج تمامی فعالیت های سازمان در چهره مشتری نمایان گردیده است و اوست که کیفیت خدمات و محصولات سازمان را محک زده است و سازمان ها را به رقابت بایکدیگر وا میدارد. اعتبار هر سازمانی به مشتریان آن سازمان بستگی دارد زیرا منبع اصلی درآمد و سرمایه سازمان، مشتریان هستند و در حکم موتور محرک سازمان محسوب شده و بوضوح می توان گفت موفقیت هر سازمانی در گرو جذب و نگهداشت مشتریان میباشد.
با وجود رقابت شدیدی که در اقتصاد جهانی حاکم است ارائه خدمات بیشتر به مشتریان دیگر یک ارزش تلقی نمیشود بلکه ضرورتی انکار نشدنی است به ویژه در موسسات مالی و اعتباری نظیر بانکها، که ارزش آفرینی برای مشتری بسیار حیاتی است. در عصر حاضر به ویژه در کشورمان، رقابت بالایی برای جذب مشتری وجود دارد .در میان بانکهای موجود در سراسر کشور، بانک مسکن که به امر تسهیلات اعطایی مسکن مشغول می باشد، به ویژه بعد از اجرای طرح مسکن مهر، از این امر مستثنی نمی باشد. در سالهای اخیر بانک مسکن همزمان با پرداخت تسهیلات طرح مسکن مهر دروازهای جدید را به روی مشتریان جدید گشوده که در صورت برنامه ریزی موثر و اصولی میتواند از این فرصت به راحتی سود برده و موقعیت بهتری نسبت به قبل در بین سایر بانکها داشته باشد . مشتریان جدید که هر چند سرمایه و منابع زیادی را به تنهایی نمیتوانند برای بانک ایجاد کنند اما میتوانند تجمعی از سرمایه ها و منابع کوچک صفر درصدی[۶] برای بانک با ریسک بسیار کم ایجاد کنند که یک موقعیت بسیار عالی و منحصر بفرد میباشد . اینجاست که با بررسی بازخورد ایجاد شده از جانب مشتریان ، می توان نظرات آنها را نسبت به سازمان دانست؛ اینکه آیا او از این وضعیت رضایت دارد یا خیر ؟ آیا او تمایل دارد که برای انجام امور بانکی خود ، آنجا که حق انتخاب دارد باز هم این بانک را انتخاب کند و یا حتی استفاده از خدمات آن را به سایرین نیز پیشنهاد کند ؟
این درحالی است که آنچه از شواهد و قرائن بدست میآید چیزی خلاف تصورات و ادعاهای مدیران ارشد بانک است . سیاستها و رویههای جاری و فضای حاکم بر روابط بین بانک و مشتری ، مشتری محورانه نبوده و یک رابطه یک طرفه و به نفع بانک بوده ، انتظارات و خواستههای مشتریان برآورده نشده و این امر باعث از دست رفتن یک فرصت و موقعیت مناسب برای بانک میگردد. اینجاست که برای مدیران ارشد بانک که داعیه مشتری مداری و حفظ حقوق مشتری را دارند و بانک خود را بانک پاسخگو معرفی میکنند ، این موضوع امری ضروری و حیاتی میشود که همواره میزان رضایت مندی مشتریان را مورد ارزیابی قرار داده و به سنجش میزان مشتری مداری و مشتری محوری سازمان خود پرداخته ، آن را با وضعیت موجود مقایسه و استراتژیهای آتی خود را بر اساس انتظارات ، نیازها و خواسته های آنها طراحی و تدوین نماید. در صورت لزوم رهبری سازمان را مشتری محورانه و کارکنان نیز در جهت مشتری مدار بودن تربیت کرده و فرایند های سازمان بر اساس نیازمندیهای مشتری طراحی شود .
بر اساس همین مسئله تصمیم بر آن شد تا نسبت به سنجش میزان مشتری مداری و مشتری محوری و مقایسه وضعیت مطلوب و موجود از دیدگاه مشتریان شعب بانک مسکن اقدام گردد تا نتایج آن بتواند راهگشای تصمیمها و استراتژیهای مدیران بوده و باعث ارتقای جایگاه بانک در بین سایر رقبا گردد.برای سنجش کیفیت خدمات ارائه شده و رضایتمندی مشتریان متدهای فراوانی وجود دارد ولی در این تحقیق سعی بر این است که با بهره گرفتن از شاخص و معیار نتایج مشتریان در مدل تعالی سازمان EFQM میزان مشتری محور بودن شعب منتخب بانک مسکن موجود در استان مرکزی مورد سنجش قرار گیرد.
۱-۲ : اهمیت و ضرورت تحقیق
امروزه دنیای کسب و کار بر پایه مشتری مداری و رضایت مشتریان استوار گشته ، به گونهای که گسترش خدمات و حتی ارائه آن بدون در نظر گرفتن این اصل نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است. با عنایت به این موضوع و همچنین درک وجود تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب در وضعیت مشتری مداری در بانک مسکن و نقش غیرقابل انکار موضوع تحقیق در پیشرفت و رشد سازمان تصمیم بر آن شد تا این پژوهش انجام پذیرد.
۱-۳ : اهداف تحقیق:
۱-۳-۱ : هدف کلی تحقیق :
هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان مشتری مدار بودن شعب منتخب بانک مسکن استان مرکزی میباشد.
۱-۳-۲ : اهداف جزئی تحقیق :
بهبود و اصلاح نحوه ارائه خدمات به مشتریان، تقویت و تناسب سازی دوره های آموزش کارکنان با مشتری محوری بانک ، اصلاح شیوه رهبری در جهت رهبری مشتری مداری.
نتایج این تحقیق، کاربردی خاص برای کلیه شعب بانک مسکن استان مرکزی در راستای اهداف بند دوم خواهد داشت.
بصورت ویژه با توجه به عصر رقابت پذیری موسسات مالی و اعتباری، استفاده از مباحث و یافته های این تحقیق میتواند برای سایر بانکها و موسسات مالی ایران قابلیت کاربرد داشته باشد .
۱-۴: پیشینه تحقیق :
رضایت مندی و وفاداری مشتریان مورد توجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است و متدهای فراوانی برای سنجش میزان مشتری محور بودن سازمان ها وجود دارد بسیاری از محققان در رابطه با مشتری مداری پژوهش های متعددی را انجام داده اند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
۱-۴-۱ : تحقیقات انجام شده در ایران
الف) تعیین کیفیت خدمات ارائه شده توسط بانک ملت و نیز بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات، رضایت و وفادداری مشتریان توسط دکتر محمدحقیقی، دکتر سید محمدمقیمی و مسعودکیماسی در نشریه دانش مدیریت سال ۱۳۸۲ . نتایج تحقیق نشان می دهد که در تمامی ابعاد مورد بررسی، انتظارات مشتریان فراتر از ادراکات آنان از عملکرد بانک بوده و در واقع کیفیت خدمات ارائه شده ضعیف می باشد.
ب )بررسی و تحلیل عملکرد بانک سپه از طریق خود ارزیابی بر مبنای مدل تعالی سازمان EFQM توسط فرانک دانش پژوه به راهنمایی دکتر سید جلیل لاجوردی و به مشاوره دکتر اکبر عالم تبریز در سال ۱۳۸۳انجام شده است. هدف از انجام این تحقیق برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مشکل و مسائل موجود در بانک سپه بوده و این تحقیق از نوع کاربردی بوده است.تجزیه و تحلیل داده ها پس از محاسبه امتیاز هریک از حوزه های مدل بر اساس الگوی امتیاز دهی RADAR می باشد.
ج)محمدامین دشتی زاده نیز در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان حرکت به سوی تعالی با بهره گرفتن از مدل تعالی سازمان EFQM در شرکت مهندسی سازه فرافن در سال ۱۳۸۳ عملکرد شرکت مذکور را اساس پرسشنامه و کارگاه مورد ارزیابی قرارداده است. بر اساس این تحقیق شرکت مذکور از مجموع ۱۰۰۰ امتیاز مدل موفق به کسب امتیاز ۳۱۴
- ۹۹/۰۸/۲۹