با توجه به اینکه صنایع داخلی در معرض رقابت شدید بازارهای جهانی میباشند. لذا اتخاذ و تدوین برنامه های استراتژیک در جهت تقویت صنایع داخلی میتواند موثرباشدحال این برنامه ریزی باید مبتنی برتفکر استراتژیک صورت گیرد. زیرا رویکرد مدیریت استراتژیک بر تعامل مدیران همه سطوح و سلسله مراتب سازمانی در برنامه ریزی و اجرا تاکید دارد در حال حاضر در شرکت ریسندگی خاور جهت برنامه یزی استراتژیک از روش های علمیو سیستماتیک استفاده نمیشود.
*کمک به سازمان مذکورجهت فرموله کردن استراتژی های کلان سازمانی است تا بدینوسیله بقای سازمان در بازار رقابتی تضمین شود.
*مناسب ترین استراتژی ها برای این سازمان معرفی شود.
* با استناد بریک مکانیزم علمی، نقاط قوت و ضعف، همچنین فرصت و تهدید این سازمان کمیگشته تا پیشبینی و مدیریت ریسک موفق ترین داشته باشد.
واهداف کاربردی این تحقیق بدین شرح میباشد:
*شناسایی نقاط قوت شرکت ریسندگی خاور
*شناسایی نقاط ضعف شرکت ریسندگی خاور
*شناسایی فرصت های پیش روی شرکت ریسندگی خاور
* شناسایی تهدیدهای پیش روی شرکت ریسندگی خاور
1-4 سوالهای تحقیق
این پژوهش برای پاسخ به سئوالهای زیر میباشد:
1-4-1 سوال های اصلی
*مناسبترین استراتژی ها با توجه به نتایج حاصل از تحلیل محیط بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدها و همچنین تحلیل محیط درونی شامل قوت ها و ضعف های داخلی برای شرکت تولیدی ریسندگی خاور کدام است؟
* با توجه به عوامل داخلی وخارجی اثرگذار وچه استراتژیهای در افزایش توان شرکت ( در راستای استفاده از فرصت ها وقوت ها و مقابله با تهدید و ضعف ها) مناسب میباشند؟
*با چه مکانیزم علمیمیتوان وزن یا درجه اهمیت فرصتها، تهدید ها، نقاط ضعف و قوت را تعیین نمود؟
*چه سازه هایی از منظرهای مشتری، رشد و یادگیری و فرایند داخلی بر سازه های منظر مالی از مدلBSC در تحلیل نقاط قوت و ضعی تاثیر گذار است ؟
1-4-2 سوالهای فرعی
- فرصت های محیطی موجود برای شرکت ریسندگی خاور کدام است ؟
- اولویت بندی هر کدام از فرصت های محیطی موجود برای شرکت ریسندگی خاور چگونه است ؟
- تهدید های محیطی موجود برای شرکت ریسندگی خاور کدام است ؟
- اولویت بندی هر کدام از تهدید های محیطی وجود برای شرکت ریسندگی چگونه است ؟
- نقاط قوت شرکت ریسندگی خاور کدام است؟
- اولیت بندی هرکدام از نقاط قوت شرکت ریسندگی خاورچگونه است؟
- نقاط ضعف شرکت ریسندگی خاور کدام است؟
- اولویت بندی هر کدام از نقاط ضعف شرکت ریسندگی خاورچگونه است؟
1-5 مبانی نظری تحقیق
چهارچوب نظری این تحقیق متکی بر مدل های برنامه ریزی استراتژیک و آمار استنباطی میباشد بدین نحوکه درابتدا با استفاده از تجزیه و تحلیل SOWT، محیط داخلی و خارجی شرکت ریسندگی خاور مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا از این طریق نقاط ضعف و فرصت، تهدید پیش روی این شرکت مشخص شود.
با استناد به مقاله کو[1] وهمکاران در سال 2011 و کو[2]و همکاران در سال 2009، از دو پرسشنامه برای مدل SWOT استفاده شد. که پرسشنامه اول برای تعیین نقاط قوت و ضعف میباشد، سازه های پرسشنامه از مفهوم کارت امتیاز متوازن استخراج شده است کارت امتیازی متوازن کارتی است که در آن استراتژی به یک مجموعه ی یکپارچه از شاخص های مالی و غیرمالی ارتباط داده میشد در رویکرد کارت امتیاز متوازن، سازمان به چهار وجه مختلف تقسیم میشوند این چهار وجه عبارتند از :
*وجه مالی[3]
* وجه مشتری[4]
* وجه فرایند های داخلی کسب وکار [5]
* وجه رشد و یادگیری [6] ( Kaplan – 1994)
که هر یک از سازه های پرسشنامه اول در این چهار وجه دسته بندی شده است. پس از جمع آوری اطلاعات برای این پرسشنامه، جهت ارائه پیشنهادات استراتژیک، منظر مالی را متغیر وابسته و تاثیر سه وجه بعدی را روی این منظر، از طریق رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار خواهیم داد.
سازه های پرسشنامه دوم جهت تعیین نقاط فرصت و تهدید شرکت ریسندگیخاور تدوین شده است که ازطریق جلسات طوفان مغزی، فاکتورهای خارجی مرتبط با جامعه، تکنولوژی، اقتصاد، محیط و چشم انداز سیاسیشناسایی شد جهت تعیین اولویت بندی نقاط فرصت وتهدید از دوتکنیک FMEA و SMEA استفاده گردید، FMEA یک ابزار مدیریتی در بخش تولید برای پیش بینی و مدیریت ریسک ها است، به منظور تخمین اندازه تهدید ها استفاده شده است و از طریق شاخصی تحت عنوان RPN[7]میتواند محاسبه شود.
احتمال کشف یا شناسایی * احتمال وقوع * شدت = RPN
( از 1 الی 10) ( از 1 الی 10 ) ( از 1 الی 1000)
همچنین برای تخمین اندازه فرصت ها، یک مفهوم به طور موازی نوآوری گردید که SMEA نامیده شد.
که برای محاسبه آن از شاخصی تحت عنوان OPN 8 استفاده میشود.
ظرفیت و شناسایی * احتمال وقوع * میزان جذابیت = [8]OPN
( از 1 الی 10 ) ( از 1 الی 10 ) ( از 1 الی 1000)
[1] koo etal2011
[2] Kooetal2009
[3] Financial Perspespective
[4] Customer Perspespective
[5] Internal Processes Perspective
[6] Learning & growth perspective
[7] Risk priority numbers
[8] opportunity priority number
برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید
- ۹۸/۰۶/۱۲