مدل تکنولوژی بروکر
بروکینگ معتقد است ارزش بازاری یک شرکت شامل 2 عامل است :
- داراییهای مشهود
- داراییهای نامشهود
و داراییهای نامشهود رابه 4 طبقه داراییها تقسیم می کند:
- دراییهای بازاری ( مشتریان ومارکها )
- داراییهای انسانی ( تحصیلات و دانش کاری و مهارتها)
- مهارتهای مالکیت معنوی ( حق امتیاز و کپی رایت و حقوق طراحی و رازهای تجاری )
- داراییهای زیر ساختاری ( فرهنگ و سیستم اطلاعاتی و فلسفه کسب وکار)
مدل مدیریت استراتژیک شایستگی :
بوئنو[1] سرمایه فکری را بصورت مجموعه شایستگی های اصلی متمایز دارای ماهیت نامشهود تعریف می کند که مزیت رقابتی را برای سازمان خلق و حفظ می کند.
فرمول ارائه شده از سوی ایشان به صورت زیر است:
سرمایه فکری = سرمایه انسانی + سرمایه سازمانی + سرمایه تکنولوژی + سرمایه ارتباطی (Ordo´n˜ez de Pablos,2003).
ناظر داراییهای نامشهود
در این رویکرد برخلاف کارت امتیازی متوازن؛ افرادبه عنوان مولدان سود و ارزش درنظر گرفته شده است و فاقد دیدگاه مالی مطرح شده در کارت امتیازی متوازن است. درپایان باید گقت که برخی از این مدلهای اندازه گیری مستلزم گردآوری اطلاعات فراوانی است و در دسترس همگان قرار نمی گیرد و فقط بیشتر برای استفاده مدیریت مناسب ترا ست درحالی که برخی دیگر از آنها هم برای کاربران خارجی و داخلی شرکت مناسب است ( مانند نسبت ارزش بازاری به ارزش دفتری ) .
جدول2-3) نمایش ناظر داراییهای نامشهود
ساختار بیرونی | ساختار داخلی | شایستگی | |
شاخص های رشد و بازسازی
سود آوری هر مشتری رشد ارگانیک |
شاخص های رشد و بازسازی
سرمایه گذاری در سیستم ها کمک مشتریان به بهبود سیستم های فرآیندی |
شاخص های رشد و بازسازی
هزینه های آموزش ترک خدمت سطح تحصیلات سالها و مدت تخصص کارکنان |
|
شاخصهای کارایی
فهرست مشتریان مشتری راضی فروش سرانه هر مشتری |
شاخصهای کارایی
نسبت کارکنان پیشتیبانی به کل کارکنان میزان فروش به ازای هرکارمند پیشتبانی نظر سنجی فرهنگ شرکت |
شاخصهای کارایی
ارزش افزوده هر کارمند اثر اهرمی
|
|
شاخصهای پایداری
ساختار سنی مشتریان نسبت مشتریان وفادار فراوانی سفارشات تکرار شده از سوی مشتریان |
شاخصهای پایداری
سن سازمان نرخ ترک خدمت کارکنان پیشتیبانی
|
شاخصهای پایداری
میانگین سنی ارشدیت نرخ ترک خدمت حرفه ی ها
|
منبع: (Kenndey , 1998)
[1] -Buene
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
- ۹۸/۰۶/۱۰