تأسیس 1307
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشکده مهندسی عمران
پایان نامه کارشناسی ارشد
عمران – راه و ترابری
امکان سنجی فنی – اقتصادی کاربرد روسازی های ماندگار در ایران
استاد راهنما :
جناب آقای دکتر منصور فخری
آبان ماه
90
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
2-1)مقدمه
نظریه روسازی ماندگار یا روسازی های با عمر بالا موضوع جدیدی نیست. در واقع روسازی های تمام آسفالتی (full-depth ) ویا deep-strength از سال 1960میلادی ساخته شده اند. این نام روسازی ماندگار است که جدید است، نه مفهوم آن. بیش از 35 مقطع از روسازی های موجود در آمریکا از سال 2001 تا کنون از روسازی ماندگار استفاده کرده اند که شامل جاده ها، خیابان ها، بزرگراه ها و باند فرودگاه ها می باشد که کمترین نگهداری را بدون بازسازی کامل نیاز دارد. از ویژگی های این نوع روسازی ها، مقاومت خستگی بالای آنها است. یکی از راهکارهای افزایش مقاومت خستگی، شناخت بهتر پارامترهای تاثیر گذار بر عملکرد خستگی مخلوط های آسفالتی است.
روسازی ماندگار فواید ایمنی و هموار بودن آسفالت را با پروسه پیشرفته طراحی روسازی چند لایه ای و نگهداری روزمره ترکیب می کند به طوری که عمر مفید جاده به نیم قرن یا بیشتر برسد. روسازی طراحی شده و ساخته شده مطابق با مفهوم روسازی ماندگار برای همیشه باقی خواهد ماند.
یکی از فواید مهم این روسازی ها این است که ضخامت کلی این روسازی کمتر از ضخامت روسازی های با اساس دانه ای است. به علاوه پتانسیل وقوع ترک خستگی (fatigue cracking) کاهش یافته و خرابی های روسازی به لایه بالایی سازه محدود می شود.
تلاشهای اخیر در انتخاب مواد، طراحی مخلوط، آزمایش های عملکردی و طراحی روسازی روشی را پیشنهاد می کند که از سازه های روسازی آسفالتی، عملکردهایی با عمر بالا بدست می آورد ( بیشتر از 50 سال ) تا زمانی که رویه روسازی به صورت دوره ای جایگزین شود.
2-2) اصول روسازی ماندگار
یک روسازی ماندگار یک جاده بادوام، صاف، ایمن و با عمر بالا فراهم می کند بدون خرج زیاد ، صرف زمان و منحرف کردن ترافیک برای بازسازی یا تعمیرات بزرگ . یکی از راههای افزایش عملکرد سازه روسازی ، افزایش عمر مفید سازه ای روسازی است. با استفاده از مفهوم روسازیهای ماندگار، عمر روسازی های آسفالتی بیشتر می شود وبنابراین ظرفیت سازه ای آن نیز بالا می رود. همان طوری که در شکل2-1 نشان داده شده هر یک از لایه های رویه ، میانی و لایه اساس باید دارای خواص زیر باشند:
لایه رویه: مقاومت شیار شدگی(rut resistant)، نفوذ ناپذیری(impermeable) و مقاومت در برابر سایش (wear resistant)
لایه میانی: مقاومت شیار شدگی (rut resistant ) و دوام(durable)
لایه اساس: مقاومت خستگی (fatigue resistant) و دوام durable))
شکل2-1) مدلی از مقطع عرضی روسازی ماندگار [2]
روش طراحی روسازی های ماندگار یا با عمر بالا به استراتژی متفاوتی از کارهایی که معمولاً در گذشته انجام می شد، نیاز دارد. طراحی مکانیستیک-تجربی باید بر روابط بین مشاهدات عملکردی روسازی ، مقیاسی از ترافیک موجود، بعضی شاخص های عمده در کیفیت مصالح مانند ضرایب سازه ای و ضخامت لایه ها تکیه کند. در یک سطح از کیفیت مصالح، ضخامت روسازی با افزایش ترافیک، افزایش می یابد. اگرچه این نکته وجود دارد که روسازی با ضخامت بیشتر، برای بارهای سنگین مورد انتظار مناسب است و هرضخامت روسازی اضافی در مقطع عرضی روکش های معمولی، هزینه های غیر ضروری به همراه دارد. از دیدگاه اقتصادی غیر معقول است که از منابع برگشت ناپذیر استفاده بیش از حد شود.[2]
2-3) فواید روسازی ماندگار از زبان متخصصین و اعضای انجمنهای آسفالت در دنیا
New comb می گوید: یکی از فواید روسازی ماندگار هزینه چرخه عمر پایین تر آن است. روسازی ماندگار هزینه چرخه عمر پایین تری نسبت به روسازی های آسفالتی معمولی یا روسازی های بتنی دارد. [16]
Mark Buncher ، رئیس انجمن مهندسی در انستیتو آسفالت، در این زمینه می گوید: «ساخت روسازی ماندگار ممکن است مختصراً هزینه اولیه بالاتری در برابر یک روسازی انعطاف پذیر معمولی داشته باشد، اما هنوز هزینه اولیه پایین تری نسبت به ساخت روسازی بتنی (PCC) دارد. بدون بازسازی سیستم روسازی و تنها تعویض دوره ای رویه راه، یک روسازی ماندگار در مقایسه با روسازی بتنی ارزش خالص کنونی پایین تری در آنالیز چرخه عمر دارد. »[16]
علاوه بر این، تعمیرات رویه مخلوط آسفالتی گرم سریعتر از هر گزینه ای است. طبق گزارشات Huddleston : « شما می توانید تنها در یک پروژه شبانه آسفالت را کنده و جایگزین کنید. در مقایسه، بازسازی اساس می تواند سالها طول بکشد. نظریه طراحی روسازی برای 20 سال و سپس نوسازی آن به طور کامل یک نظریه است که از عمر مفید آن استفاده نمی کند. ما یک تکنولوژی برای انجام بهترین کار داریم. »[16]
در انجمن روسازی آسفالتی ایلی نویز (IAPA) ، Marvin Traylor ، رئیس تحقیق و مهندسی بسیار علاقه مند به روسازی ماندگار است. وی می گوید:« فواید روسازی ماندگار این است که می توان از بالا از آن مراقبت کرد . شما وصله های عمقی ندارید و مانعی ندارید که برای چندین هفته ترافیک را مختل کند. شما هرگز نباید خطوط مسیر را در ساعات ازدحام قطع کنید. شما می توانید رویه را در شب خارج کنید و یک سطح جدید روی آن قرار دهید و دوباره آن مسیر را باز کنید. دیگر در مناطق شهری برای بازسازی مسیر تنگراه های ترسناک را نداریم. ترافیک را منحرف نمی کنید و هزینه های شما کاهش می یابد زیرا شما به آسانی 2 اینچ را بر می دارید و 2 اینچ رویه روی آن قرار می دهید.» [16]
- ۹۵/۰۴/۲۲