سایت دانلود
جدید :شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیت
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی
ی
عنوان پایان نامه :
رابطه بین شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس
2-2-1-4. خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی
یکی از عوامل مهم و مؤثری که در رشد و تکامل انسان نقش اساسی دارد «خانواده» است. محیط خانواده بادوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تأثیر می گذارد. زیرا تنها در خانواده است که کودک نخستین چشم انداز را از جهان پیرامون خود به دست میآورد و احساس وجود می کند یعنی میآموزد، چگونه غذا بخورد، لباس بپوشد، حرف بزند، معاشرت کند، همکاری نماید، محبت و احترام روا دارد و هم چنین در خانواده است که به آداب و رسوم ملی، مراسم دینی، وظایف فردی و حدود اختیارات و مسئوولیتها پی میبرد(پارسا، 1372, ص 67).
در حقیقت استحکام و استواری خانواده به ازدواج و رابطه زناشویی پایدار و بنیادین بستگی دارد یعنی هرگونه تزلزل و سستی درسازگاری زناشویی و یا وجود یک ازدواج ناموفق علاوه بر آن که آرامش روانی زوجین را مختلمیکند و افسردگی و اضطراب را می افزاید، بقا و دوام خانواده را نیز در معرض تهدید قرار می دهد و فروپاشی خانواده مزید بر علت شده افسردگی و اضطراب همسران و دیگر مشکلات جسمی و روانی را پیش از پیش افزایش می دهد (کاظمی حقیقی، 1377,ص 24).واضح است که کودکان چیزهای زیادی را از طریق تجربیات روزمره شان در تعامل با دنیای اجتماعی و فیزیکی یاد می گیرند آنچه یاد گرفته می شود در ژن ها وجود ندارد و هیچگونه برنامه سازماندهی شده ندارد، و بر طبق یک برنامه زمانبندی شده خاص در درون متن اجتماع رخ می دهند، در اینجا است که والدین در آن نقش ایفا میکنند(مک کوبی، 2000,ص78).
از آنجا که خانواده، خود یک واحد اجتماعی است و ارزشها و معیارهای اجتماعی از طریق آن به کودک منتقل می شود، به عنوان یک واسطه از لحاظ تأثیر محیط اجتماعی بر کودک، اهمیت فراوانی دارد. به سخن دیگر، چون خانواده کانون تولد و زایش فرزند است و پیش از وی شکل گرفته است، تا مرحلهای که فرزند به آگاهی و« شعور» کافی برسد، خواه ناخواه در تعیین سرنوشت، ساختمان روحی و نوع جهان بینی و طرز تفکر وی که خود برگرفته از محیط اجتماعی است، تأثیر فراوان دارد (احدی و محسنی، 1387,ص 69).
متن کامل :
پایان نامه:رابطه بین و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس
متن کامل این پایان نامه و بقیه پایان نامه های سایت در سایت elmyar.net
جدید :الگوی روابط والد و فرزند
خانواده یک نظام طبیعی و اجتماعی است که افراد خواسته یا ناخواسته به آن وابسته اند و اولین کانونی است که فرد در آن احساس امنیت می کند و مورد پذیرش و حمایت قرار می گیرد. مطمئناً ساخت و فضای خانواده ، نقش مهمی در عملکرد و رفتار فرد ایفا می کند. کیفیت تعامل والدین و فرزندان، وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده و تحصیلات والدین همواره به عنوان تعیینکنندههای مهم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان شناخته شده است(هانوشک[1] ،1986؛ نقل از آکسوی[2] ، لینک[3]؛ 2000).
2-2-2-2. الگوی روابط والد و فرزند
مطالعات اولیه در این زمینه شدیداًًً تحت تأثیر مفهوم کودک بهعنوان لوحی سفید بود این امر به مبادلهای برای مداخله شدید والدین در زندگی کودکان بدل شد. این دیدگاه تبیینهای پیوسته و گسسته و مسیر تحول را با یکدیگر همراه میکند بدین معنی که والدین، کودک شکلپذیر و منفعل را به تدریج و در طول زمان شکل میدهند(استانفورد و بی یر[4]، 1993 ترجمه دهقانپور، 1377).
الگوی قدیمی رابطه والد و نوجوان چنین بود که با بالغ شدن نوجوان از والدین کنارهگیری میکردند و وارد دنیایی مستقل و جدای از والدین میشدند(سانتروگ[5]، 1997 به نقل از برجعلی، 1378).
چون دیدگاه قدیمی روابط والدین و نوجوانان بهوسیله تحقیقات جدید مورد انتقاد قرار گرفت نظریه پردازان الگوهایی ارایه کردند که در این الگوها نوجوانان سالم ضمن اینکه با والدین خود زندگی میکنند بهطور همزمان به استقلال نیز دست مییابند (دسی و کنی[6]، 1997).
یکی از الگوهای روابط نوجوانان و والد نظریهی اتکای متقابل یا وابستگی متقابل است. طبق این دیدگاه روابط بین نوجوانان و والدینشان دایماً در حال تغییر است. طی دوران کودکی والدین بیشترین کنترل در تصمیمگیریهای خانوادگی را دارند. در دوران نوجوانی والدین آزادی بیشتری به فرزندان میدهند. نوجوانان بزرگتر به این مرحله از درک میرسند که والدین آنها کسانی نیستند که همه چیز را بدانند. این تغییر در رابطهی والد فرزندی ضمن حفظ احساس وابستگی در نوجوانان آنها را در کسب استقلال یاری میکند(برجعلی، 1378).
2-2-2-3. سبکهای والدین[7]
دیانا بامریند[8] (1973، 1975، 1980، 1991) در یک سلسله مطالعات برجسته با مشاهدهی تعاملهای والدین با فرزندان اطلاعات فراوانی در زمینهی سبکهای فرزندپروری(سبک والدین) به دست آورد. وی دریافت که سبک والدین انواع مختلفی دارد و طیفی از پذیرندگی[9]– توقع[10] را شامل میشود (بامریند، 1991). توقع داشتن یعنی اینکه تا چه اندازه والدین خواستههای خود را برای فرزندانشان وضع کرده و بر آنها اعمال میکنند و پذیرندگی به این معنی است که تا چه اندازه آنها با فرزندانشان گرم بوده، آنها را میپذیرند و به آنها تعهد دارند.
[1] . Hanushek
[2] . Aksoy
[3] . Link
[4]. Stanfourd & Beyer
[5]. Santrock
[6]. Dacey & Kenny
[7]. Parenting style
[8]. Baumrind,D
[9]. Responsiveness
[10]. Demandingness
منبع
- ۹۶/۰۳/۱۵