:
امروزه در بیشتر تحقیقاتی که مبتنی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد پژوهش می باشند، تجزیه و تحلیل داده ها از مهمترین بخشهای پژوهش محسوب می شوند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده برای بررسی صحت و سقم فرضیه ها ، اهمیت خاصی دارد. داده های بدست آمده از پرسشنامه های تحقیق، با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها از هر دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شده است. جهت توصیف متغیرهای تحقیق، از لحاظ سن، میزان تحصیلات، و سابقه خدمت و نیز توصیف کلی از وضعیت پاسخگویی آزمودنیها به سوالات پرسشنامه، در قالب جدول و نمودار ،از نرم افزار Spss 21 استفاده شده است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید. |
در قسمت آمار استنباطی برای تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های تحقیق، پس از مشخص شدن نرمال یا غیر نرمال بودن داده ها، به تناسب از آزمون های همبستگی و رگراسیون استفاده می شود. در این فصل ابتدا به توصیف متغیرها پرداخته می شود، سپس فرضیه ها مورد آزمون قرار می گیرند.
۴-۲) توصیف متغیر های تحقیق:
ابتدا از آمار توصیفی برای توصیف هر متغیر استفاده شده است .که برای این کار از نمودارهای ستونی و جداول فراوانی بهره برده شده است . جزئیات مربوطه در صفحات بعد بیان گردیده است.
۴-۲-۱)سطح تحصیلات :
همانگونه که در جدول ۴-۱ مشاهده می گردد ۶/۵ درصد از پاسخگویان زیر دیپلم، ۸/۱۷ درصد دیپلم،۴/۲۳ درصد فوق دیپلم،۷/۴۵ درصد لیسانس و ۶/۷ درصد فوق لیسانس بوده اند.
جدول ۴-۱) جدول فراوانی تحصیلات | |||||
Frequency | Percent | Valid Percent | Cumulative Percent | ||
Valid | زیر دیپلم | ۱۱ | ۵٫۶ | ۵٫۶ | ۵٫۶ |
دیپلم | ۳۵ | ۱۷٫۸ | ۱۷٫۸ | ۲۳٫۴ | |
فوق دیپلم | ۴۶ | ۲۳٫۴ | ۲۳٫۴ | ۴۶٫۷ | |
لیسانس | ۹۰ | ۴۵٫۷ | ۴۵٫۷ | ۹۲٫۴ | |
فوق لیسانس | ۱۵ | ۷٫۶ | ۷٫۶ | ۱۰۰٫۰ | |
Total | ۱۹۷ | ۱۰۰٫۰ | ۱۰۰٫۰ |
نمودار ۴-۱) نمودار ستونی تحصیلات
۴-۲-۲) وضعیت سابقه شغلی :
همانگونه که در جدول ۴-۲ مشاهده می گردد ۰/۲ درصد از پاسخگویان کمتر از ۵ سال،۱/۹ درصد بین ۵ الی ۱۰ سال، ۹/۲۵ درصد بین ۱۰ الی ۱۵ سال، ۵/۳۱ درصد بین ۱۵ الی ۲۰ سال،۲/۱۶ بین ۲۰ الی ۲۵ و ۷/۱۵ درصد بالاتر از ۲۵ سال سابقه شغلی داشتند.
جدول ۴-۲) جدول فراوانی سابقه شغلی | |||||
Frequency | Percent | Valid Percent | Cumulative Percent | ||
Valid | کمتر از ۵ سال | ۴ | ۲٫۰ | ۲٫۰ | ۲٫۰ |
۵-۱۰ | ۱۸ | ۹٫۱ | ۹٫۱ | ۱۱٫۲ | |
۱۰-۱۵ | ۵۱ | ۲۵٫۹ | ۲۵٫۹ | ۳۷٫۱ | |
۱۵-۲۰ | ۶۱ | ۳۱٫۵ | ۳۱٫۵ | ۶۸٫۰ | |
۲۰-۲۵ | ۳۲ | ۱۶٫۲ | ۱۶٫۲ | ۸۴٫۳ | |
بالاتر از ۲۵ سال | ۳۱ | ۱۵٫۷ | ۱۵٫۷ | ۱۰۰٫۰ | |
Total | ۱۹۷ | ۱۰۰٫۰ | ۱۰۰٫۰ |
نمودار ۴-۲) نمودار ستونی سابقه شغلی
۴-۲-۳) سن :
در جدول ۴-۳ ملاحظه می گردد که ۱/۸ درصد از پاسخگویان در رده سنی ۲۰ الی ۳۰ سال، ۵/۳۵ درصد بین ۳۱ تا ۴۰ سال ، ۶/۴۲ درصد بین ۴۱ تا ۵۰ سال و۷/۱۳ درصد بالای ۵۰ سال بوده اند.
جدول ۴-۳) جدول فراوانی سن | |||||
Frequency | Percent | Valid Percent | Cumulative Percent | ||
Valid | ۲۰-۳۰ | ۱۶ | ۸٫۱ | ۸٫۱ | ۸٫۱ |
۳۱-۴۰ | ۷۰ | ۳۵٫۵ | ۳۵٫۵ | ۴۳٫۷ | |
۴۱-۵۰ | ۸۴ | ۴۲٫۶ | ۴۲٫۶ | ۸۶٫۳ | |
بیشتر از ۵۰ سال | ۲۷ | ۱۳٫۷ | ۱۳٫۷ | ۱۰۰٫۰ | |
Total | ۱۹۷ | ۱۰۰٫۰ | ۱۰۰٫۰ |
نمودار ۴-۳) نمودار ستونی سن
۴-۳)نتایج توصیفی متغیرهای تحقیق:
جدول۴-۴) آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
Descriptive Statistics | ||||||
N | Minimum | Maximum | Mean | Std. Deviation | Variance | |
رفتار شهروندی سازمانی | ۱۹۷ | ۱٫۲۸ | ۴٫۵۴ | ۲٫۸۱۸۹ | .۸۹۱۳۸ | .۷۹۵ |
اداب اجتماعی | ۱۹۷ | ۱٫۲۵ | ۵٫۰۰ | ۲٫۹۶۳۲ | .۸۸۷۶۲ | .۷۸۸ |
نوع دوستی | ۱۹۷ | ۱٫۰۰ | ۵٫۰۰ | ۳٫۰۳۴۳ | ۱٫۲۵۰۶۸ | ۱٫۵۶۴ |
وجدان کاری | ۱۹۷ | ۱٫۰۰ | ۴٫۶۰ | ۲٫۵۸۴۸ | .۸۳۳۹۶ | .۶۹۵ |
جوانمردی | ۱۹۷ | ۱٫۰۰ | ۴٫۷۵ | ۲٫۶۶۲۴ | .۸۶۲۸۶ | .۷۴۵ |
نزاکت | ۱۹۷ | ۱٫۰۰ | ۴٫۸۰ | ۲٫۸۴۹۷ | ۱٫۰۳۶۵۶ | ۱٫۰۷۴ |
رهبری خدمتگزار | ۱۹۷ | ۱٫۳۸ | ۵٫۰۰ | ۲٫۶۶۷۳ | ۱٫۰۸۶۶۸ | ۱٫۱۸۱ |
خدمت رسانی | ۱۹۷ | ۱٫۰۰ | ۵٫۰۰ | ۲٫۵۹۷۰ | ۱٫۱۵۲۳۷ | ۱٫۳۲۸ |
تواضع و فروتنی | ۱۹۷ | ۱٫۱۷ | ۵٫۰۰ | ۲٫۶۰۲۴ | ۱٫۰۹۰۴۸ | ۱٫۱۸۹ |
قابلیت اعتماد | ۱۹۷ | ۱٫۲۵ | ۵٫۰۰ | ۲٫۶۵۱۰ | ۱٫۱۲۸۹۸ | ۱٫۲۷۵ |
مهرورزی | ۱۹۷ | ۱٫۰۰ | ۵٫۰۰ | ۲٫۷۴۴۹ | ۱٫۱۵۸۰۹ | ۱٫۳۴۱ |
Valid N (listwise) | ۱۹۷ |
۴-۳-۱) رفتار شهروندی سازمانی:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که متغیر رفتارشهروندی دارای میانگین ۸۱۸۹/۲ و انحراف معیار ۸۱۳۸/۰ و واریانس ۷۹۵/۰ می باشد. همچنین رفتارشهروندی دارای حداقل نمره ۲۸/۱ و حداکثر ۵۴/۴است.
۴-۳-۲) نوع دوستی :
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که متغیر نوع دوستی دارای میانگین ۰۳۴۳/۳ و انحراف معیار ۲۵۰۶۸/۱ و ۵۶۴/۱ می باشد. همچنین نوع دوستی دارای حداقل نمره ۱ و حداکثر ۵ است.
۴-۳-۳) وجدان کاری:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که متغیر وجدان کاری دارای میانگین ۵۸۴۸/۲ و انحراف معیار ۸۳۳۹۶/۰ و واریانس ۶۹۵/۰ می باشد. همچنین وجدان کاری دارای حداقل نمره ۱ و حداکثر ۶/۴ است.
۴-۳-۴)آداب اجتماعی:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که متغیر ادب دارای میانگین ۹۶۳۲/۲ و انحراف معیار ۸۸۷۳۶/۰ و واریانس ۷۸۸/۰ می باشد. همچنین ادب دارای حداقل نمره ۲۵/۱ و حداکثر ۵ است.
۴-۳-۵) جوانمردی:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که متغیر جوانمردی دارای میانگین ۶۶۲۴/۲ و انحراف معیار ۸۶۲۸۶/۰ و واریانس ۷۴۵/۰ می باشد. همچنین جوانمردی دارای حداقل نمره ۱ و حداکثر نمره۷۵/۴ است.
۴-۳-۶) نزاکت:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که نزاکت دارای میانگین ۸۴۹۷/۲ و انحراف معیار ۰۳۶۵۶/۱ و واریانس ۰۷۴/۱ می باشد. همچنین تکریم دارای حداقل نمره ۱ و حداکثرنمره ۸۰/۴ است.
۴-۳-۷) رهبری خدمتگزار:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که رهبری خدمتگزار دارای میانگین ۶۶۷۳/۲ و انحراف معیار ۰۸۶۶۸/۱ و واریانس ۱۸۱/۱ می باشد. همچنین رهبری خدمتگزار دارای حداقل نمره ۳۸/۱ و حداکثرنمره ۵ است.
۴-۳-۸) خدمت رسانی:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که متغیر خدمت رسانی دارای میانگین ۵۹۷۰/۲ و انحراف معیار ۱۵۲۳۷/۱ و واریانس ۳۲۸/۱ می باشد. همچنین خدمت رسانی دارای حداقل نمره ۱ و حداکثرنمره ۵ است.
۴-۳-۹) تواضع و فروتنی:
در جدول ۴-۴ ملاحظه می گردد که متغیر تواضع دارای میانگین ۶۰۲۴/۲ و انحراف معیار ۰۹۰۴۸/۱ و واریانس ۱۸۹/۱ می باشد. همچنین تواضع دارای حداقل نمره ۱۷/۱ و حداکثرنمره ۵ است.
۴-۳-۱۰) قابلیت اعتماد:
در جدول ۴-۱۲ ملاحظه می گردد که متغیر قابلیت اعتماد دارای میانگین ۶۵۱۰/۲ و انحراف معیار ۱۲۸۹۸/۱ و واریانس ۲۷۵/۱ می باشد. همچنین قابلیت اعتماد دارای حداقل نمره ۲۵/۱ و حداکثرنمره ۵ است.
۴-۳-۱۱) مهرورزی:
در جدول ۴-۱۲ ملاحظه می گردد که متغیر مهرورزی دارای میانگین ۷۴۴۹/۲ و انحراف معیار ۱۵۸۰۹/۱ و واریانس ۳۴۱/۱ می باشد. همچنین مهرورزی دارای حداقل نمره ۰۰/۱ و حداکثرنمره ۵ است.
۴-۴)تحلیل استنباطی و روابط بین متغیر ها:
۴ -۴-۱) آزمون فرضیه های تحقیق:
در این قسمت به بررسی فرضیه های پژوهش می پردازیم. همانگونه که در فصل سوم بیان گردید، با توجه به نوع فرضیه از آزمون های مناسب بهره خواهیم برد.
۴-۴-۱-۱) آزمون فرضیه اصلی:
رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب بانک ملی شهر رشت تأثیرگذار است ؟
: رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب بانک ملی شهرر شت تأثیر معنی داری ندارد.
: رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب بانک ملی شهرر شت تأثیر معنی داری دارد.
جدول ۴-۵) جدول رگرسیون بین رهبری خدمتگزار و رفتارشهروندی سازمانی
- ۹۹/۱۲/۱۸