2-1-3 تعریف رهبری تحوّل آفرین و مفهوم آن. 18
2-1-4 تعریف مولفه های رهبری تحول آفرین.. 21
2-1-5 سیر تحول مفهوم رهبری.. 24
2-1-7 اهمیت و ضرورت رهبری تحول آفرین.. 36
2-1-8 نقاط قوت و ضعف رهبری تحول آفرین.. 37
2-1-9 مدل های رهبری تحول آفرین.. 39
2-2-3 مفهوم خود و خودکارآمدی.. 50
2-2-5 مولفه های خودکارآمدی.. 56
2-2-6 فرایند های فعال شونده مرتبط با خودکار آمدی.. 57
2-2-7 اثرات خودکارآمدی بر کارکردهای روان شناختی.. 59
2-2-9 مراحل رشد خودکارآمدی.. 66
2-2-10 تفاوت تبیینهای رفتاری و شناختی با تبیین درمانی بندورا 68
2-2-11 خودکارآمدی و رشد و تقویت تواناییها 70
2-2-12 خودکارآمدی و تنظیم عملکرد. 72
2-2-13 خودکارآمدی و انتظار. 73
2-2-14 خودکارآمدی و تفاوتهای سنی و جنسیتی.. 74
2-2-15 خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی.. 75
2-2-16 خودکارآمدی و سلامت جسمانی.. 76
2-2-17 خودکارآمدی و کنار آمدن با استرس… 77
2-2-18 خودکارآمدی و عملکرد شغلی.. 78
2-3-1 پژوهش های انجام شده در خارج از کشور. 82
2-4 معرفی سازمان شهرداری.. 102
2-4-3 وظایف فعلی شهرداری آران و بیدگل.. 104
3-5 ابزار جمع آوری اطلاعات… 108
3-5-1 پرسشنامه رهبری تحول آفرین.. 110
3-5-2 پرسشنامه خودکارآمدی.. 110
3-6 روایی و پایایی پرسشنامه. 111
3-6-1 تعیین اعتبار(روایی) پرسشنامه. 111
3-6-2 تعیین پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 112
4-2-1 توصیف گویه های مربوط به ویژگیهای آرمانی.. 117
4-2-2 توصیف گویه های مربوط به رفتارهای آرمانی.. 119
4-2-3 توصیف گویه های مربوط به انگیزش الهام بخش… 121
4-2-4 توصیف گویه های مربوط به ترغیب ذهنی.. 122
4-2-5 توصیف گویه های مربوط به ملاحظات فردی.. 124
4-2-6 توصیف گویه های مربوط به خودکارآمدی.. 126
4-4 جداول تحلیلی: آزمون رگرسیون. 131
فهرست جداول
جدول 3-2 ترکیب سوالات پرسشنامه. 109
جدول 3-3 پایایی متغیرهای پژوهش… 113
جدول4-1 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب ویژگی های آرمانی.. 117
جدول 4-2 توصیف ویژگیهای آرمانی.. 117
جدول 4-3 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب رفتارهای آرمانی.. 119
جدول 4-4 توصیف رفتارهای آرمانی.. 119
جدول 4-5 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب انگیزش الهام بخش… 121
جدول 4-6 توصیف انگیزش الهام بخش… 121
جدول4-7 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب ترغیب ذهنی.. 122
جدول4-8 توصیف ترغیب ذهنی.. 123
جدول 4-9 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب ملاحظات فردی.. 124
جدول 4-10 توصیف ملاحظات فردی.. 124
جدول 4-11 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب خودکارآمدی.. 126
جدول 4-12 توصیف خودکارآمدی.. 127
جدول 4-13 آزمون نرمالیته متغیرها و ابعاد تحقیق.. 129
جدول 4-14 برازش مدل رگرسیونی بین خودکارامدی و رهبری تحول آفرین.. 131
جدول 4-15 معنی دار بودن رگرسیون بوسیله آزمون F.. 132
جدول 4-16 محاسبه معادله رگرسیون یک متغیر. 133
جدول 4-17 برازش مدل رگرسیونی بین خودکارامدی و شاخص های رهبری تحول آفرین.. 134
جدول 4-18معنی دار بودن رگرسیون بوسیله آزمون F.. 135
جدول 4-19 آزمون همخطی بین متغیر خودکارآمدی و ابعاد رهبری تحول آفرین.. 136
جدول 4-20 محاسبه معادله رگرسیون پنج متغیره 137
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب ویژگیهای آرمانی.. 118
نمودار 4-2 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب رفتارهای آرمانی.. 120
نمودار 4-3 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب انگیزش الهام بخش… 122
نمودار 4-4 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب ترغیب ذهنی.. 123
نمودار 4-5 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب ملاحظات فردی.. 125
نمودار 4-6 توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب خودکارآمدی.. 128
نمودار 4-7 هیستوگرام برآورد شدن مدل رگرسیون خطی 1 متغیره 132
نمودار 4-8 هیستوگرام برآورد شدن مدل رگرسیون خطی 5 متغیره 135
فهرست اشکال
شکل 2-1 مولفه های رهبری تحول آفرین.. 21
شکل 2-2 الگوی اقتضایی برای درک رهبری.. 28
شکل 2-3 ویژگی های رهبران تحول آفرین کونورتی.. 42
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان تاثیر رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی کارکنان شهرداری شهرستان آران و بیدگل می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی- علی است که جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تدوین پیشینه تحقیق و مبانی نظری آن از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری آران و بیدگل است به تعداد 100 نفر است، و برای نمونه گیری از روش سر شماری استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه رهبری تحولی باس و خودکارآمدی شرر و همکاران روی آزمودنی ها اجرا شد. در این تحقیق 6 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت که شامل یک فرضیه اصلی است که به شناسایی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی کارکنان پرداخته و 5 فرضیه فرعی که به شناسایی تاثیر ابعاد سبک رهبری تحول آفرین شامل: ویژگیهای آرمانی، رفتارهای آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی مدیران بر خودکارآمدی کارکنان پرداخته است. تحلیل داده ها نشان داد با توجه به مقادیر به دست آمده از آزمون های انجام شده بر روی متغیرها، کلیه فرضیات تحقیق تایید شده و تاثیر سبک رهبری تحول آفرین و کلیه ابعاد آن بر خودکارآمدی کارکنان شهرداری شهرستان آران و بیدگل معنادار و مثبت ارزیابی شد. از میان ابعاد رهبری تحول آفرین، ویژگیهای آرمانی بیشترین تاثیر و ملاحظات فردی کمترین تاثیر را بر خودکارآمدی کارکنان سازمان داشت.
کلمات کلیدی : رهبری، سبک رهبری، رهبری تحول آفرین، خود کارآمدی، شهرداری آران و بیدگل
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
سازمان های امروزی نیاز به رهبرانی دارند که بتوانند به مدد ویژگی های شخصیتی و جاذبه استثنایی، توان نفوذ بالا و چشم انداز وسیع تعهد و شور و حرارت لازم را در زیردستان برای بکارگیری نهایت استعداد و تلاششان در جهت تحقق اهداف سازمانی ایجاد نمایند (بس ، 2006 ).
امروزه سازمانها و از جمله شهرداری ها در تلاشند تا با استفاده بهینه از همه امکانات و ابزارهای موجود، از جمله نهایت خودکارآمدی کارکنان، باعث بهره وری بیشتر مجموعه خود گردند که به نظر می رسد این مهم بدون اتخاذ سبک رهبری مناسب میسر نخواهد بود. لذا در این تحقیق تلاش خواهد شد تا با مطالعه و شناسایی تاثیر رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی کارکنان شهرداری شهرستان آران و بیدگل، گامی در جهت روشن شدن این موضوع برداشته شود.
این فصل به بیان چارچوب و محدوده پژوهش اختصاص دارد. در این فصل محقق با بیان کلیات تحقیق انجام شده، شرح مختصری در مورد کلیه مراحل انجام شده ارائه می دهد، که بدین ترتیب زمینه برقراری ارتباط با مخاطب و در جریان قرار دادن او در مورد چگونگی ایجاد و انجام تحقیق را فراهم می سازد.
در این فصل موضوعاتی مانند بیان مسأله، اهمیت و ضرورت تحقیق، هدفها و فرضیه های تحقیق، قلمرو تحقیق و… بیان می شود.
1-2 بیان مسئله
اهمیت موضوع رهبری در سازمانها، باعث شد که اندیشمندان و محققان مدیریت در پی کشف ویژگیها و خصوصیات رهبران موفق در سازمانها برآیند و همواره در تلاش باشند تا مشخصات رهبر موفق را در سازمان ذکر کنند، در پی این تلاشها در دهههای اخیر مکاتب رهبری و نظریات متعددی در زمینه رهبری شکل گرفته و به جامعه علمی معرفی شده است.
از جدیدترین این دیدگاهها میتوان دیدگاه رهبری تحول آفرین را نام برد. رهبری تحول آفرین از جدیدترین سبکهای رهبری است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، مزایای بسیاری برای این سبک رهبری شناخته شده است از جمله رضایت شغلی، افزایش بهرهوری سازمان و کاهش استرس بین زیردستان است (بارلینگ و دیگران، 2000).
رهبران تحول آفرین در باورها، ارزشها و اهداف پیروان نفوذ کرده و تأثیر فوق العاده ای در پیروان خود به جای میگذارند. آنها از طریق گفتار و کردارشان کل سازمان را دچار تحول میکنند. پیروان این رهبران نسبت به آنها احساس اعتماد و وفاداری میکنند. نفوذ رهبران تحول آفرین از طریق کلمات، گفتگو، بینش و الهام بخشی به دیگران است(موغلی، 1383: 96).
از سوی دیگر برای همسو شدن با تغییرات و نوآوری ها نیاز به خودکارآمدی کارکنان است. باندورا (1997) مطرح می کند که خود کارآمدی، توان سازنده ای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف، به گونه ای اثربخش ساماندهی م
لینک دانلود :
پایان نامه تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی کارکنان |
- ۹۸/۰۶/۰۱